Medewerker met burn-out klachten. Wat is nu de beste weg terug naar werk?

Burn-out is een stress syndroom. Je wilt wel maar je kunt niet. Je ervaart zowel fysieke als mentale klachten. En alhoewel je niet plotseling burn-out raakt, kan dit soms wel zo voelen of lijken. Soms is er al jaren sprake van (fysieke en/of mentale) overbelasting. Er is in ieder geval al langere tijd sprake geweest van te veel inspanning en te weinig ontspanning c.q. herstel. En zo is er roofbouw op je lichaam gepleegd. Misschien is er wel hulp gezocht om stressklachten te kunnen hanteren. Er is een psycholoog ingezet, je bent meer gaan sporten of gezonder gaan eten? Het is alleen niet voldoende effectief geweest.

Kenmerken van een burn-out?

Een van de belangrijkste kenmerken van een burn-out is dat gewoon rust nemen niet meer helpt. Je blijft je moe en opgejaagd voelen en zodra je even wat gaat doen gaat het weer mis, als er al iets uit je handen komt tenminste.

Signalen van een burn-out kunnen heel verschillend zijn. Meestal heb je in elk geval last van:

  • Vermoeidheid die niet overgaat, en die snel terugkomt bij lichte mentale of lichamelijke inspanning;
  • Moeite met nadenken en concentreren;
  • Geheugenproblemen;
  • Allerlei psychische problemen, zoals: snel over je toeren en emotioneel, sombere stemming, angstig, snel overprikkeld door geluid/licht, ….;
  • Lichamelijke problemen, zoals: verstoorde slaap, gespannen spieren, niet kunnen ontspannen, moeite met tot rust te komen na een activiteit, hoofdpijn, duizelig, buikpijn, hoge bloeddruk, te snelle ademhaling, hartkloppingen, vaker en langduriger infecties/ontstekingen, ….;
  • Het is onmogelijk om te functioneren zoals je gewend was, thuis, op je werk, of maatschappelijk.

 

Herstellen en re-integreren

Het komt erg vaak voor dat iemand met een burn-out een periode thuis zit. Soms wordt dan een psycholoog ingezet en wordt cognitieve gedragstherapie voorgeschreven. Na verloop van tijd geeft de bedrijfsarts aan dat de re-integratie kan starten en er wordt een opbouwschema in uren geadviseerd. De medewerker begint met de re-integratie en ervaart dit als een loodzware opgave. Van alle kanten wordt echter gezegd dat het nu vooral doorgaan en volgens plan de uren opbouwen betreft. De medewerker gaat dus door, zet de kiezen op elkaar en neemt aan dat het allemaal wel onderdeel van het burn-out-proces zal zijn. De medewerker is bijna weer alle uren inzetbaar, …. en valt toch weer volledig uit. Helaas kom ik dit als Arbeidsdeskundige maar al te vaak in de praktijk tegen. Op deze wijze vindt geen herstel van de burn-out plaats en zal de re-integratie ook niet succesvol zijn!

Hoe dan wel? Van een burn-out herstel je echt alleen maar wanneer als aller eerste de negatieve effecten van de overbelasting worden omgekeerd. Dit is een puur fysiologisch proces en is ontzettend belangrijk voor herstel en uiteindelijk ook voor re-integratie. Eerst fysiek herstel en daarna mentaal herstel. Dat is ook de reden waarom cognitieve gedragstherapie bij een burn-out onvoldoende duurzaam effectief is. En hoe je eerst fysiologisch en daarna mentaal herstelt is puur maatwerk. Het hangt af van je voorgeschiedenis, je actuele situatie, wat je nog wel en niet kunt, en natuurlijk wat bij je past. Als burn-out coach ken ik de do’s en don’ts voor effectief herstel en kan ik je goed helpen bij jouw eerste stappen op weg terug naar jezelf.

Pas als je weer wat energie hebt opgebouwd , is het tijd om te praten over je zelfmanagement, eventuele psychologische knelpunten en re-integratie. En ook dat is maatwerk en vraagt om afstemming met anderen waaronder de werkgever en de bedrijfsarts.

Meer weten of effectieve begeleiding van een medewerker met burn-out en andere stress gerelateerde klachten? Neem contact op via info@adarbo.nl en/of bel met 06-145.00.196